Hoe je authentiek communiceert (5 tips + 1 oefening)



Als er één gebied is waar er veel onbewust gebeurt, is het communicatie. En als er één gebied is dat vaak de schuld krijgt als zakelijk iets niet goed gaat, dan is het ook communicatie. Communicatie is enerzijds een specialisme, maar communicatie is ook van iedereen. Taal is een van de bekendste communicatiemiddelen. Als communicatiemedewerker kreeg ik vaak de vraag: “Wat doe je dan? De hele dag praten?” En toch is taal, maar 20% van je communicatie. Niet voor niets, gebeurt er in communicatie zoveel onbewust.

Je raakt maar zo geïrriteerd of teleurgesteld omdat een toehoorder maar niet 'wil' begrijpen wat voor jou zo vanzelfsprekend is. Of er is überhaupt iets tussen jou en de ander wat irriteert. Hoe zou het zijn als je bewuster zou communiceren? Als je niet meer zo je best hoeft te doen om te worden gehoord? Of als je juist niet meer zo dominant hoeft te zijn en echt te luisteren naar wat iemand zegt?

Vaak denk je dat je slachtoffer bent van de onwil van je gesprekspartner. Maar vaker is er een 'blinde vlek ' aan het werk. Je ziet niet hoe je eigen communicatie bijdraagt aan het 'ongewenste' gedrag van de ander. Belangrijk is te beseffen dat je veel meer invloed op het gevoelsleven van je toehoorders (en jezelf) hebt dan je denkt. Hoe zou het zijn als mensen snappen wat je bedoelt en jij snapt wat zij bedoelen? Dan wordt je pas echt efficiënt en succesvol.

Ik geef je een paar tips:

  1. Neem verantwoordelijkheid: Dit betekent niet alleen voor wat je zegt, maar ook dat je er zeker van bent dat je volledig begrepen wordt. Als iets niet of negatief wordt opgevat, dan heb jij de verantwoordelijkheid om je communicatie te veranderen.

  2. Luister: Luister meer dan je spreekt. Geef al je aandacht aan de spreker.

  3. Wees helder: Als je spreekt, gebruik niet teveel woorden. Voorkom technische of specialistisch jargon. Zorg dat je het zelf snapt en zorg ervoor dat de ander het snapt.

  4. Stel vragen: Snap je niet wat de ander zegt of snapt de ander jou niet? Stel vragen om zaken op te helderen.

  5. Maak connectie: Laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in de ander. Irriteer je je? Onderzoek wat deze irritaties je over jezelf vertellen. Vergroot je zelfbewustzijn: authentiek communiceren brengt voordelen voor leiders en medewerkers. Voor de hele organisatie. Blijf over jezelf leren. Wees je bewust van je oordelen en veroordelingen en de obstakels die je belemmeren om authentiek te communiceren.

Oefenen met luisteren

Extra oefenen met goed leren luisteren? Dan wil ik je deze meegeven: Tijdens deze oefening wordt je je steeds meer bewust van wat er in je hoofd omgaat. Als het ware je mentale gewoontes tijdens een gesprek. Vraag iemand om samen met je deze oefening te doen. Om beurten spreek je drie minuten. Als je spreekt, hoef je niets anders te doen dan praten. Weet je even niets te zeggen, dan ben je even stil totdat je weer wat te vertellen hebt. Ben je luisteraar, dan heb je volop aandacht voor wat de spreker je vertelt en observeer je wat er door je hoofd gaat, welke gewoontes het over willen nemen, welke gevoelens je ervaart en kijk je naar de onbesproken kwaliteiten van het gesprek. Het enige dat jij mag zeggen, zijn woorden als ‘oké’ of ‘ik begrijp het’. Wissel van rol en van onderwerpen om te experimenteren. Hoe beter je gewoontes opmerkt, hoe makkelijker je ze in ‘de echte wereld’ kunt veranderen.

Sta in verbinding.

Lieve groet,

Claudia


125 keer bekeken

Karthuizerlaan 74

8271 XC IJsselmuiden

06-20985505

  • Facebook Claudia Kolk
  • Instagram Claudia Kolk
  • LinkedIn Claudia Kolk