Transitie in communicatie



Het communicatievak is veranderd, lees ik. En ik denk, “oké, weer aan de studie”. Totdat ik verder lees…onbewust maakte ik jaren geleden al de switch. Gedreven vanuit passie volg ik qua opleidingen al 10 jaar mijn hart. En wat ik niet besefte, is dat ik diep van binnen wist wat communicatie écht betekent. En dat het bedrijfsleven hier hard aan toe is. Want hoe zou het zijn als leiders echt coachend leiding geven? Als ze zien wat de onderligger is van de worsteling van een medewerker. Hoe zou het zijn als medewerkers duidelijk en helder communiceren en zo plezieriger en meer betrokken personeel zijn en afdelingsoverstijgend communiceren? Wat zou het betekenen als steeds meer mensen hun persoonlijk leiderschap pakken en weten wat hun beweegt? Ik heb het over verantwoordelijkheid. Want wat betekent het als je echte verantwoordelijkheid neemt voor wat je communiceert? Binnen NLP wordt gezegd: “De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.” Oei, dat vond ik heftig toen ik dat de eerste keer hoorde. “En de ander dan?” was het eerste wat ik dacht. Maar zoals we allemaal weten kun je alleen jezelf veranderen. Dus komt de boodschap niet zo lekker aan of zelfs helemaal niet binnen? Dan mag je toch echt zelf aan het stuur gaan zitten. Ik heb het ook over luisteren. We hebben vaak veel te vertellen. We hebben een mening een oordeel, we zijn ingeprent met allerlei ideeën en verwachtingen. En vanuit daar vertellen we ons verhaal. Maar weet je wat er gebeurt als je echt gaat luisteren? Als je luistert naar de achterliggende motivatie van je collega of medewerker? Want als je stopt met luisteren om te reageren, maar gaat luisteren om te begrijpen, dan ontstaat pas echt contact. Zoals de Dalai Lama zo mooi zegt: “Wanneer je praat, herhaal je alleen maar wat je al weet. Maar als je luistert leer je misschien iets nieuws.” Ik heb het over bewust spreken. Een van de acht levensadviezen uit het boeddhisme luidt “juist spreken”. In een leerrede aan zijn monniken legt De Boeddha dit advies zo uit: niet liegen, kwaadspreken, wrede woorden spreken of onzin uitkramen. Juist spreken is dus dat zeggen wat waar, heilzaam, vriendelijk en zinnig is. Het advies tot juist spreken is eigenlijk een oproep om dat wat je zegt te checken, voordat je je mond opendoet. En we hoeven echt geen boeddhist te worden om dit toe te passen. Het belangrijkste binnen communicatie is, connectie maken. Wanneer heb jij je voor het laatst echt verbonden gevoelt toen je een gesprek voerde? Of misschien, wanneer is het voor het laatst geweest dat je überhaupt een echt gesprek hebt gevoerd? Wanneer weet iemand je te raken in een gesprek, door middel van boosheid, irritatie, angst, of vreugde? Of nog anders gesteld, ben je bereid je te laten raken door een gesprek? En kun je daarna onderzoeken wat je raakte en waarom?

~Verbind jezelf~ Lieve groet, Claudia


0 keer bekeken

Karthuizerlaan 74

8271 XC IJsselmuiden

06-20985505

  • Facebook Claudia Kolk
  • Instagram Claudia Kolk
  • LinkedIn Claudia Kolk